Ø Tujuan pemasaran langsung adalah untuk
membuat hubungan secara langsung dengan pelanggan pengguna akhir melalui
alternatif media. Contohnya:
ü komputer
ü telefon
ü peranti mudah alih
ü mel
ü kiosk
ü dan lain-lain
Ø Kebanyakan kaedah-kaedah pemasaran
langsung adalah tersedia, di mana setiap satunya mempunyai kelebihan dan
kekurangan tersendiri.
Sebab-sebab Menggunakan Pemasaran Langsung
ð Populariti pemasaran langsung didorong
oleh satu kombinasi faktor-faktor iaitu:
Ø Tren-tren sosioekonomi
- Tren
ekonomi menjadikan ketersediaan pembelian pemasaran sebagai menarik kepada
pembeli.
- Pembelian
melalui saluran langsung adalah lebih menjimatkan masa dan menyelesakan
berikutan kekangan masa yang dihadapi oleh pembeli.
- Pembeli
boleh membuat pembelian dari rumah kerana ia dapat menjimatkan masa selain
daripada dapat mengelakkan kesesakan sewaktu membeli-belah.
Ø Kos-kos capaian yang rendah
-
Kos
perhubungan adalah jauh lebih rendah berbanding jualan bersemuka.
- Ketersediaan
pangkalan data yang boleh menyasarkan kumpulan pelanggan tertentu membolehkan
syarikat untuk menyasarkan pembeli secara terpilih.
- Contoh:
American Express boleh memsarkan produk kepada pengguna kad kredit
mereka.ketersediaan kad kredit secara tidak langsung dapat memudahkan proses
pembayaran.
Ø Pengurusan pangkalan data
- Ketersediaan
pangkalan data berkomputer merupakan satu penentu penting bagi kejayaan
pemasaran langsung.
- Maklumat
yang terkandung dalam system tersebut termasuklah data dalaman pelanggan, data
pembelian pelanggan dan prospek
- Maklumat-maklumat
ini dapat digunakan untuk menghasilkan senarai mel dan senarai prospek serta untuk mengenalpasti segmen pasaran.
Ø Nilai
- Maklumat
membeli-belah yang disediakan memberikan pembeli satu kelompok nilai dalam
kebanyakan situasi pembelian.
- Pengurusan
pangkalan data yabg efektif membolehkan pemasaran langsung untuk mengenalpasti
pembrli yang membuat pembelian secara berterusan.
- Perbezaan
keperluan dan kehendak pembeli dapat dikenali sekaligus dapat meningkatkan
nilai yang ditawarkan oleh pemasar langsung.
Kaedah – Kaedah
Pemasaran Langsung
> Pemasaran
Tele-marketing, melalui peranti mudah alih (mobil), media
respon langsung, media atas talian dan pemasaran atas kiosk.
> Melalui
peranti-peranti mudah alih, penyebaran pesat dengan penggunaan telefon-telefon
pintar seperti Blackberry, Iphone dan peranti-peranti pad, contohnya Ipad.
Peranti-peranti ini menyediakan satu kaedah yang semakin berkembang terhadap
capaian langsung individu-individu yang disasarkan. > Capaian kepada pengguna-pengguna
peranti mudah alih ini menekankan kepada penggunaan pesanan teks dan mesej
segera, sebagaimana juga dengan e-mel.
Tele-marketing
- · Terdiri daripada penggunaan panggilan telefon di antara pembeli dan penjual bagi melaksanakan kesemua atau beberapa fungsi jualan
- Menawarkan dua kelebihan utama iaitu kos hubungan yang rendah dan capaian yang cepat oleh kedua-dua pihak
Media respon langsung
(segera)
· > Kebanyakan
syarikat menggunakan televisyen, radio, majalah dan surat khabar untuk
memperolehi jualan daripada pembeli-pembeli langsung
· > Maklumbalas-maklumbalas
langsung daripada pengiklanan diperolehi melalui mel, telefon dan faks atau
secara atas talian.
· > Melalui
majalah-majalah, surat khabar dan radio menawarkan satu pengiklanan pemasaran
langsung yang meluas.
Kiosk membeli belah
- · Sama seperti konsep mesin-mesin layan diri, kiosk turut menawarkan para pembeli peluang untuk membuat pembelian daripada satu kemudahan yang terletak di dalam sesebuah kompleks membeli-belah ataupun kawasan-kawasan awam lain.
- · Biasanya kiosk mempunyai pautan Internet
- · Contoh : pembelian tiket penerbangan
Membeli belah
atas talian
- · Dua kaedah utama pemasaran langsung adalah melalui pesanan melalui komputer oleh syarikat-syarikat kepada pembekal mereka dan pengguna akhir dan pengguna industri membeli-belah melalui internet
- · Pesanan melalui komputer membantu penjual untuk mewujudkan satu pautan yang rapat kepada pelanggan-pelanggan dan mengurangkan kitaran pesanan.
- · Banyak syarikat yang mengambil peluang ke atas potensi pemasaran langsung kepada pengguna-pengguna komputer.
- Terdapat 3 jenis jaringan seperti Internet sendiri sebagai satu pautan global jaringan-jaringan komputer yang mempunyai perisian asas yang sama, kedua Intranet iaitu kebolehan dalaman sesebuah syarikat dengan menggunakan perisian internet terpiawai dan yang ketiga Extranet yang menyediakan rakan-rakan kongsi luar dengan capaian kepada Intranet
![]() |
Mari kita semua renungkan bersama-sama.. peace... =) |
✌✌✌
ReplyDelete