SELAMAT DATANG KE BLOG PEMASARAN JUALAN, DIGITAL & LANGSUNG

Tuesday, 4 October 2016

STRATEGI – STRATEGI PEMASARAN LANGSUNG


Ø  Tujuan pemasaran langsung adalah untuk membuat hubungan secara langsung dengan pelanggan pengguna akhir melalui alternatif media. Contohnya:
ü  komputer
ü  telefon
ü  peranti mudah alih
ü  mel
ü  kiosk
ü  dan lain-lain

Ø  Kebanyakan kaedah-kaedah pemasaran langsung adalah tersedia, di mana setiap satunya mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri.


Sebab-sebab Menggunakan Pemasaran Langsung
ð  Populariti pemasaran langsung didorong oleh satu kombinasi faktor-faktor iaitu:
Ø  Tren-tren sosioekonomi
-      Tren ekonomi menjadikan ketersediaan pembelian pemasaran sebagai menarik kepada pembeli.
-   Pembelian melalui saluran langsung adalah lebih menjimatkan masa dan menyelesakan berikutan kekangan masa yang dihadapi oleh pembeli.
-    Pembeli boleh membuat pembelian dari rumah kerana ia dapat menjimatkan masa selain daripada dapat mengelakkan kesesakan sewaktu membeli-belah.

Ø  Kos-kos capaian yang rendah
-          Kos perhubungan adalah jauh lebih rendah berbanding jualan bersemuka.
-   Ketersediaan pangkalan data yang boleh menyasarkan kumpulan pelanggan tertentu membolehkan syarikat untuk menyasarkan pembeli secara terpilih.
-   Contoh: American Express boleh memsarkan produk kepada pengguna kad kredit mereka.ketersediaan kad kredit secara tidak langsung dapat memudahkan proses pembayaran.

Ø  Pengurusan pangkalan data
-       Ketersediaan pangkalan data berkomputer merupakan satu penentu penting bagi kejayaan pemasaran langsung.
-    Maklumat yang terkandung dalam system tersebut termasuklah data dalaman pelanggan, data pembelian pelanggan dan prospek
-       Maklumat-maklumat ini dapat digunakan untuk menghasilkan senarai mel dan senarai prospek  serta untuk mengenalpasti segmen pasaran.

Ø  Nilai
-    Maklumat membeli-belah yang disediakan memberikan pembeli satu kelompok nilai dalam kebanyakan situasi pembelian.
-   Pengurusan pangkalan data yabg efektif membolehkan pemasaran langsung untuk mengenalpasti pembrli yang membuat pembelian secara berterusan.
-   Perbezaan keperluan dan kehendak pembeli dapat dikenali sekaligus dapat meningkatkan nilai yang ditawarkan oleh pemasar langsung.


Kaedah – Kaedah Pemasaran Langsung
> Pemasaran Tele-marketing,  melalui peranti mudah alih (mobil), media respon langsung, media atas talian dan pemasaran atas kiosk.
> Melalui peranti-peranti mudah alih, penyebaran pesat dengan penggunaan telefon-telefon pintar seperti Blackberry, Iphone dan peranti-peranti pad, contohnya Ipad. Peranti-peranti ini menyediakan satu kaedah yang semakin berkembang terhadap capaian langsung individu-individu yang disasarkan. > Capaian kepada pengguna-pengguna peranti mudah alih ini menekankan kepada penggunaan pesanan teks dan mesej segera, sebagaimana juga dengan e-mel.



Tele-marketing
  1. ·         Terdiri daripada penggunaan panggilan telefon di antara pembeli dan penjual bagi melaksanakan kesemua atau beberapa fungsi jualan
  2.               Menawarkan dua kelebihan utama iaitu kos hubungan yang rendah dan capaian yang cepat oleh kedua-dua pihak


Media respon langsung (segera)
·        >  Kebanyakan syarikat menggunakan televisyen, radio, majalah dan surat khabar untuk memperolehi jualan daripada pembeli-pembeli langsung
·         > Maklumbalas-maklumbalas langsung daripada pengiklanan diperolehi melalui mel, telefon dan faks atau secara atas talian.
·         > Melalui majalah-majalah, surat khabar dan radio menawarkan satu pengiklanan pemasaran langsung yang meluas.

      Kiosk membeli belah
  • ·   Sama seperti konsep mesin-mesin layan diri, kiosk turut menawarkan para pembeli peluang untuk membuat pembelian daripada satu kemudahan yang terletak di dalam sesebuah kompleks membeli-belah ataupun kawasan-kawasan awam lain.
  • ·         Biasanya kiosk mempunyai pautan Internet
  • ·         Contoh : pembelian tiket penerbangan


     Membeli belah atas talian
  • ·         Dua kaedah utama pemasaran langsung adalah melalui pesanan melalui komputer oleh syarikat-syarikat kepada pembekal mereka dan pengguna akhir dan pengguna industri membeli-belah melalui internet
  • ·         Pesanan melalui komputer membantu penjual untuk mewujudkan satu pautan yang rapat kepada pelanggan-pelanggan dan mengurangkan kitaran pesanan.
  • ·     Banyak syarikat yang mengambil peluang ke atas potensi pemasaran langsung kepada pengguna-pengguna komputer. 
  •      Terdapat 3 jenis jaringan seperti Internet sendiri sebagai satu pautan global jaringan-jaringan komputer yang mempunyai perisian asas yang sama, kedua Intranet iaitu kebolehan dalaman sesebuah syarikat dengan menggunakan perisian internet terpiawai dan yang ketiga Extranet yang menyediakan rakan-rakan kongsi luar dengan capaian kepada Intranet

Mari kita semua renungkan bersama-sama.. peace... =)


1 comment: