SELAMAT DATANG KE BLOG PEMASARAN JUALAN, DIGITAL & LANGSUNG

Tuesday, 4 October 2016

STRATEGI TENAGA JUALAN


Perspektif Jualan Strategik
  • Kemunculan organisasi-organisasi jualan strategik  berlaku disebabkan oleh beberapa faktor utama:
    1. Perubahan dalam keperluan-keperluan hubungan pelanggan
    2. Perubahan tugas jualan, yang lebih menekankan kekuatan hubungan pelanggan dan transaksi jualan.
    3. Kepentingan kebolehan-kebolehan jualan strategik bagi berhadapan dengan kompleksiti dalam teknologi, perkembangan teknologi antara pelanggan, tekanan-tekanan pengkomodisasian, dan keperluan untuk pendekatan-pendekatan jualan yang berbeza.
  • Peranan organisasi-organisasi jualan juga telah beralih daripada pengambilan-pesanan dan pengurusan transaksi-transaksi kepada pembangunan perniagaan dan pengurusan hubungan pelanggan yang efektif. Kebanyakan organisasi jualan memainkan peranan yang aktif dalam mencipta dan membentuk strategi pemasaran, berbanding dengan membuat pelaksanaan.


Strategi Tenaga Jualan
  1. Memerlukan keputusan-keputusan yang jelas berkenaan bagaimana untuk menggunakan jualan personal kepada prospek-prospek jualan, menghasilkan jualan, dan membangunkan bentuk hubungan-hubungan pelanggan yang dianggap perlu untuk mencapai objektif-objektif tenaga jualan organisasi.
  2. Aktiviti-aktiviti jualan peribadi menyumbang kepada strategi-strategi pemposisian pemasaran dan promosi.
  3. Strategi tenaga jualan melibatkan enam inisiatif utama iaitu;


               a)      Determine the role of the sales force in the promotion strategy
  •    Peranan tenaga jualan dalam strategi promosi akan ditentukan. Ini memerlukan penentuan bagaimana jualan peribadi dijangkakan dapat menyumbang kepada program pemasaran.


               b)      Select the selling process (how selling will be accomplished)
  • ·        Proses penjualan mestilah ditentukan, yang menunjukkan  bagaimana penjualan  akan dicapai dengan pelanggan-pelanggan yang disasarkan.


               c)      Decide if and how alternative sales channels  will be utilized
  • ·  Dalam pemilihan saluran-saluran jualan, pengurusan perlulah menetapkan bagaimana organisasi jualan, pengurus akaun utama, tele-pemasaran, dan juga internet akan menyumbang kepada proses penjualan.


                d)     Design the sales organization
  • ·  Rekabentuk organisasi-organisasi jualan perlu ditentuan dan dinilai secara berterusan untuk mengkaji kecekapannya.


                e)      Recruit, train, and manage sales people
  • ·         Jurujual akan direkrut, dan diuruskan.


                f)       Evaluate performance and make adjustments where necessary
  • ·   Hasil-hasil strategi penjualan akan dinilai dan pengubahsuaian akan dibuat bagi mengecilkan jurang yang mungkin wujud di antara hasil-hasil sebenar dan yang diingini.

No comments:

Post a Comment