Peranan Jualan Dalam Strategi Promosi
Tanggungjawab-tanggungjawab jurujual adalah
daripada mengambil tempahan atau pesanan daripada para pelanggan sehinggalah
kolaborasi yang ekstensif sebagai perunding kepada pelanggan-pelanggan.
Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Peranan Jualan Peribadi
1) Objektif
pemasaran firma, strategi, dan sumber
- Objektif-objektif yang telah ditugaskan kepada jurujual kerap
melibatkan hasil-hasil jualan yang dijangkakan oleh pihak pengurusan
- Antara objektif-objektif lain
iailah meningkatkan akaun-akaun baru, menyediakan perkhidmatan
kepada pelanggan dan organisasi saluran, mengekalkan pelanggan, memilih
dan menilai perantara rantaian nilai dan mendapatkankan maklumat pasaran.
2) Pasaran
sasaran
3) Ciri-ciri
produk
4) Polisi
pengedaran
5) Polisi
harga
6) Tugas-tugas
komunikasi yang perlu dicapai oleh campuran promosi
7) Penekanan
ditumpukan kepada jualan peribadi berbanding dengan alat promosi lain
8) Aktiviti
jualan peribadi khusus yang diperlukan
9) Dasar
pengurusan akaun
Komponen-komponen campuran promosi yang lain
seperti pengiklanan, menyokong dihubungkan kepada tenaga jualan.
Jenis-Jenis Tugas Jualan
1. Jurujual
perniagaan kepada pelanggan
·
Menjual kepada pengguna-pengguna muktamad atau
pengguna akhir
·
Contohnya jualan pintu ke pintu, jualan
insurans, broker-broker hartanah dan jualan kedai
2. Jurujual
perniagaan kepada perniagaan (B2B)
·
Jualan ini dilakukan kepada penjual-penjual
semula
·
Contohnya pemborong, peruncit,
pengguna-pengguna perniagaan serta institusi-institusi
·
Tugas jualan ialah penjualan perniagaan baru,
penjualan perdagangan, penjualan mubaligh, penjualan rundingan/teknikal
Pengenalpastian Proses Penjualan
1) Mencari
gali untuk pelanggan-pelanggan
2) Pembukaan
hubungan
3) Prospek
yang layak
4) Penyampaian
mesej jualan
5) Penutupan
jualan
6) Khidmat
akaun
Saluran-Saluran
Perniagaan
- Pemilihan suatu saluran jualan tertentu adalah dipengaruhi oleh kuasa pembelian para pelanggan, tahap-tahap saluran jualan, dan kompleksiti hubungan pembeli-penjual.
- Saluran perniagaan ditentukan oleh pihak pengurusan dimana :
= Saluran
mana yang akan digunakan untuk menghubungi ahli-ahli rantaian nilai dan
pengguna akhir.
= Bagaimana
tele-pemasaran, internet, dan pemasaran langsung akan digunakan untuk menyokong
tenaga jualan.
Membangunkan Organisasi
Jualan
- Pembangunan organisasi jualan ditentukan oleh dua faktor iaitu rekabentuk organisasi dan penggunaan tenaga jualan.
- Rekabentuk organisasi yang digunapakai haruslah menyokong strategi tenaga jualan firma.
- Terdapat satu tren penting kearah rekabentuk-rekabentuk yang memfokuskan kepada pelanggan-pelanggan (berpandukan pasaran) berbanding produk atau kawasan geografi sebagai asas untuk rekabentuk organisasi jualan.
- Rekabentuk organisasi jualan juga perlulah bersesuaian dengan strategi penjualan dan strategi-strategi program pemasaran lain.
Rekabentuk-Rekabentuk
Organisasi Jualan
# Rekabentuk-rekabentuk
ini haruslah mengambilkira skop portfolio produk dan perbezaan-perbezaan dalam
keperluan-keperluan pelanggan.
# Rekabentuk
berpandukan pasaran adalah amat
dipengaruhi oleh asas pelanggan walaupun
lokasi geografi mungkin turut mempengaruhi rekabentuk tersebut.
# Rekabentuk
produk/pasaran mengambilkira kedua-dua faktor dalam menentukan bagaimana
organisasi akan distrukturkan.
# Keperluan-keperluan
pelanggan yang sama dan kepelbagaiaan produk yang kompleks pula menjurus kepada
rekabentuk berpandukan produk.
Penggunaan Tenaga
Jualan
- Analisis penggunaan tenaga jualan perlulah mengambilkira kedua-dua iaitu faktor jurujual dan faktor-faktor yang tidak dapat dikawal.
- Faktor jurujual ialah menentukan berapa ramai tenaga jualan yang diperlukan dan bagaimana untuk menggunakan atau mengagihkan mereka kepada pelanggan-pelanggan dan prospek-prospek.
- Faktor yang berada di luar kawalan jurujual sering mempengaruhi hasil-hasil jualan mereka, seperti potensi pasaran, bilangan dan lokasi pelanggan, kepadatan persaingan, dan kedudukan pasaran ( jenama) syarikat.
- Kaedah yang digunakan untuk menganalisis saiz dan penggunaan tenaga jualan dalam usaha penjualan:
> Analisis hasil / kos
> model-model faktor tunggal
> Model-model maklum balas jualan
> Model-model penggunaan portfolio
Okey guys sebelum kita masuk ke topic seterusnya, kita orang nak anda semua terus
berjuang dan berusaha bersungguh-sungguh bagi mencapai impian you guys... Chayoi..!!!
No comments:
Post a Comment