- Internet merupakan satu cara pertukaran maklumat dan berkomunikasi yang meluas di seluruh dunia melalui satu siri komputer-komputer yang saling berkaitan.
- Menawarkan kemampuan komunikasi yang pantas dan serba boleh.
- Inisiatif-inisiatif berasaskan internet mengembangkan industri-industri global dan syarikat-syarikat dengan meluas serta pelbagai kejayaan dan kegagalan yang telah diransang oleh jangkaan-jangkaan yang terlampau optimis dan pelaksaan yang silap.
- B2B yang menggunakan internet adalah jauh lebih luas capaiannya berbanding penyesuaian pengguna internet.
- Impak perubahan digital amat memberi kesan kepada syarikat-syarikat yang terlalu bergantung kepada aliran maklumat.
- Contohnya perkhidmatan maklumat. Seperti jualan buku-buku secara atas talian (Amazon.com), dan capaian muzik serta penerbangan.
- Internet juga telah menggalakkan kepada pembangunan ‘consumer-generated-content’ untuk sesetengah pengiklanan.
- Contohnya The Hub yang merupakan laman web bagi Wal-Mart telah ditaja bersama Sony.
STRATEGI
PEMBANGUNAN
1. Untuk menentukan
peranan strategi-strategi digital dalam keseluruhan perniagaan
danstrategi-strategi pemasaran organisasi.
3. Contohnya :
o
Lanskap
komunikasi baru:
> Pendigitalan telah memberi kesan kepada rataian nilai
kebanyakkan syarikat dan telah membawa perubahan-perubahan yang radikal di
dalam cara dimana maklumat disebarkan dan diterjemahkan dalam masyarakat.
> Pertumbuhan pesat
dalam media sosial telah menawarkan kedua-dua cabaran dan peluang dalam
strategi komunikasi pemasaran.
o
Peranan agensi
pengiklanan:
> Kebanyakkan agensi pengiklanan utama telah membuat usaha-usaha
lanjutan bagi menggabungkan kebolehan-kebolehan digital kedalam
aktiviti-aktiviti tradisional secara efektif.
o
Impak media
sosial:
> Pemasaran dihubungkan
kepada blog-blog dan laman-laman web baru yang kompleks, laman-laman jaringan seperti
Twitter, Linkedln untuk golongan profesional, laman-laman kandungan seperti
Flickr dan Youtube, dan juga laman permainan sosial seperti Zynga.
> Capaian yang mudah
kepada laman-laman media sosial seperti Facebook, Linkedln dan Twitter
menawarkan potensi untuk terlibat dalam hubungan langsung dengan pelanggan pada
kos yang lebih rendah berbanding media tradisional.
o
Model-model
perniagaan baru:
> Internet menawarkan potensi yang bukan hanya untuk cara-cara
baru komunikasi sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran tetapi juga
bentu-bentuk komunikasi baru yang berasaskan kepada hubungan peer-to-peer dan
komunikasi.
> Contohnya, media sosial membeli
belah, dimana jaringan individu-individu yang berkongsi ciri-ciri produk dan
gelagat pembelian menjadi semakin penting
Menentukan Objektif-objektif Internet
Keupayaan-keupayaan Internet terbahagi
kepada dua kategori utama iaitu:
# Satu
medium komunikasi
# Suatu
medium maklumbalas langsung yang membolehkan pengguna-pengguna untuk membuat pembelian
dan penjualan produk-produk
Antara ciri-ciri komunikasi Internet
adalah:
1) Mencipta kesedaran dan minat
§ Pengiklanan di Internet menawarkan
kelebihan yang penting kepada syarikat.
§ Peluang untuk pendedahan global
menyediakan satu kebolehan pembinaan jenama produk.
v 2) Penyebaran maklumat
§ Penyediaan maklumat produk, permohonan,
dan syarikat adalah penting dan penting dalam pasaran persaingan.
§ Menawarkan peluang hubungan langsung
satu-ke-satu (bersemuka).
v 3) Mendapatkan maklumat kaji selidik
§ Internet menawarkan satu cara yang
efektif kos untuk mendapatkan maklumat seperti profil pengguna.
§ Terdapat kerisauan yang telah disuarakan
berikutan pencerobohan privasi pengguna.
v 4) Pembinaan jenama
§ Capaian kepada pengguna-pengguna
menyediakan peluang untuk membina satu jenama yang unik berbanding dengan media
lain.
§ Menekankan kepentingan pembangunan
rekabentuk laman web yang efektif.
v 5) Meningkatkan khidmat pelanggan
§
Internet
menyediakan satu tempat hubungan pelanggan selepas jualan.
Strategi Digital
Ø Pembinaan dan perlancaran perniagaan
baru bagi membolehkan para pembeli untuk membeli produk merupakan satu
inisiatif penting.
Ø Perancangan yang tidak cukup akan
membawa kepada kegagalan perniagaan berasaskan web
Ø Beberapa keputusan yang saling berkait
perlu dilakukan:
J Kumpulan pengguna manakah yang perlu diberikan
perkhidmatan
J Bagaimanakah saya menyediakan satu
set faedah yang menarik kepada pelanggan sasaran saya? Bagaimanakah saya
membezakan “penawaran nilai” saya dengan persaing atas talian dan langsung?
J Bagaimanakah
saya berkomunikasi dengan pelanggan?
J Bagaimanakah
saya harus menstruturkan organisasi saya? Apakah pilihan servis-servis
perniagaan dan perisian aplikasi yang perlu saya pertimbangkan?
J Siapakah rakan kongsi berpontensi
saya? Kebolehan siapakah yang akan melengkapkan kami?
J Bagaimanakah perniagaan ini menyediakan nilai kepada
pemegang-pemegang saham?
Pengukuran Kecekapan Internet
> Masalah-masalah
pengukuran kecekapan yang berkaitan dengan Internet adalah amat mencabar
· > Penilaian
kualiti dan kesesuaian sumber altenatif pengukuran memerlukan pernilaian yang mendalam oleh setiap organisasi yang melaksanakan strategi-strategi Internet.
> Pengukuran
bagi kecekapan Internet melibatkan ukuran tertentu contohnya click,
kajian-kajian silang-media, dan ukuran-ukuran tradisional (ingat dan
pengekalan, kajiselidik, jualan,dan penjejakan).
![]() |
that all for today.. kita jumpe lagi nanti.. bye bye..=D |
No comments:
Post a Comment