SELAMAT DATANG KE BLOG PEMASARAN JUALAN, DIGITAL & LANGSUNG

Sunday, 9 October 2016

STRATEGI DIGITAL




  • Internet merupakan satu cara pertukaran maklumat dan berkomunikasi yang meluas di seluruh dunia melalui satu siri komputer-komputer yang saling berkaitan.
  • Menawarkan kemampuan komunikasi yang pantas dan serba boleh.
  • Inisiatif-inisiatif berasaskan internet mengembangkan industri-industri global dan syarikat-syarikat dengan meluas serta pelbagai kejayaan dan kegagalan yang telah diransang oleh jangkaan-jangkaan yang terlampau optimis dan pelaksaan yang silap.
  • B2B yang menggunakan internet adalah jauh lebih luas capaiannya berbanding penyesuaian pengguna internet.
  • Impak perubahan digital amat memberi kesan kepada syarikat-syarikat yang terlalu bergantung kepada aliran maklumat.
  • Contohnya perkhidmatan maklumat. Seperti jualan buku-buku secara atas talian (Amazon.com), dan capaian muzik serta penerbangan.
  • Internet juga telah menggalakkan kepada pembangunan ‘consumer-generated-content’ untuk sesetengah pengiklanan.
  • Contohnya The Hub yang merupakan laman web bagi Wal-Mart telah ditaja bersama Sony.



STRATEGI PEMBANGUNAN
1. Untuk menentukan peranan strategi-strategi digital dalam keseluruhan perniagaan danstrategi-strategi pemasaran organisasi.

2. Ianya melibatkan satu model perniagaan yang berasingan, satu saluran rantaian nilai, satu alatan komunikasi pemasaran, atau satu medium pengiklanan

      3. Contohnya :
o   Lanskap komunikasi baru: 
    > Pendigitalan telah memberi kesan kepada rataian nilai kebanyakkan syarikat dan telah membawa perubahan-perubahan yang radikal di dalam cara dimana maklumat disebarkan dan diterjemahkan dalam masyarakat.
   > Pertumbuhan pesat dalam media sosial telah menawarkan kedua-dua cabaran dan peluang dalam strategi komunikasi pemasaran.

o   Peranan agensi pengiklanan
 > Kebanyakkan agensi pengiklanan utama telah membuat usaha-usaha lanjutan bagi menggabungkan kebolehan-kebolehan digital kedalam aktiviti-aktiviti tradisional secara efektif.

o   Impak media sosial: 
  > Media sosial terdiri daripada platform-platform seperti Facebook dan Bebo.
  > Pemasaran dihubungkan kepada blog-blog dan laman-laman web baru yang kompleks, laman-laman jaringan seperti Twitter, Linkedln untuk golongan profesional, laman-laman kandungan seperti Flickr dan Youtube, dan juga laman permainan sosial seperti Zynga.
  > Capaian yang mudah kepada laman-laman media sosial seperti Facebook, Linkedln dan Twitter menawarkan potensi untuk terlibat dalam hubungan langsung dengan pelanggan pada kos yang lebih rendah berbanding media tradisional.

o   Model-model perniagaan baru
  > Internet menawarkan potensi yang bukan hanya untuk cara-cara baru komunikasi sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran tetapi juga bentu-bentuk komunikasi baru yang berasaskan kepada hubungan peer-to-peer dan komunikasi.
  > Contohnya, media sosial membeli belah, dimana jaringan individu-individu yang berkongsi ciri-ciri produk dan gelagat pembelian menjadi semakin penting


Menentukan Objektif-objektif Internet

Keupayaan-keupayaan Internet terbahagi kepada dua kategori utama iaitu:
# Satu medium komunikasi
Suatu medium maklumbalas langsung yang membolehkan pengguna-pengguna untuk membuat pembelian dan penjualan produk-produk

Antara ciri-ciri komunikasi Internet adalah:
1) Mencipta kesedaran dan minat
§  Pengiklanan di Internet menawarkan kelebihan yang penting kepada syarikat.
§  Peluang untuk pendedahan global menyediakan satu kebolehan pembinaan jenama produk.

v    2) Penyebaran maklumat
§  Penyediaan maklumat produk, permohonan, dan syarikat adalah penting dan penting dalam pasaran persaingan.
§  Menawarkan peluang hubungan langsung satu-ke-satu (bersemuka).

v    3) Mendapatkan maklumat kaji selidik
§  Internet menawarkan satu cara yang efektif kos untuk mendapatkan maklumat seperti profil pengguna.
§  Terdapat kerisauan yang telah disuarakan berikutan pencerobohan privasi pengguna.

v     4) Pembinaan jenama
§  Capaian kepada pengguna-pengguna menyediakan peluang untuk membina satu jenama yang unik berbanding dengan media lain.
§  Menekankan kepentingan pembangunan rekabentuk laman web yang efektif.

v      5) Meningkatkan khidmat pelanggan
§  Internet menyediakan satu tempat hubungan pelanggan selepas jualan.


Strategi Digital
Ø  Pembinaan dan perlancaran perniagaan baru bagi membolehkan para pembeli untuk membeli produk merupakan satu inisiatif penting.

Ø  Perancangan yang tidak cukup akan membawa kepada kegagalan perniagaan berasaskan web

Ø  Beberapa keputusan yang saling berkait perlu dilakukan:
            J  Kumpulan pengguna manakah yang perlu diberikan perkhidmatan
J Bagaimanakah saya menyediakan satu set faedah yang menarik kepada pelanggan sasaran saya? Bagaimanakah saya membezakan “penawaran nilai” saya dengan persaing atas talian dan langsung?
J  Bagaimanakah saya berkomunikasi dengan pelanggan?
J  Bagaimanakah saya harus menstruturkan organisasi saya? Apakah pilihan servis-servis perniagaan dan perisian aplikasi yang perlu saya pertimbangkan?
J Siapakah rakan kongsi berpontensi saya? Kebolehan siapakah yang akan melengkapkan kami?
J  Bagaimanakah perniagaan ini menyediakan nilai kepada pemegang-pemegang saham?


Pengukuran Kecekapan Internet
> Masalah-masalah pengukuran kecekapan yang berkaitan dengan Internet adalah amat mencabar

·    > Penilaian kualiti dan kesesuaian sumber altenatif pengukuran memerlukan pernilaian yang                 mendalam oleh setiap organisasi yang melaksanakan strategi-strategi Internet.

   > Pengukuran bagi kecekapan Internet melibatkan ukuran tertentu contohnya click, kajian-kajian silang-media, dan ukuran-ukuran tradisional (ingat dan pengekalan, kajiselidik, jualan,dan penjejakan).

that all for today.. kita jumpe lagi nanti.. bye bye..=D



No comments:

Post a Comment